ATENCÓ CANVI D'ADREÇA

Per motius desconeguts aquesta pàgina no permet de pujar-hi més escrits. Per la qual cosa Escenavegant el trobareu a la següent adreça:

escenavegant.blog.com

Combinar les tramoies del teatre i l'eixàrcia d'un vaixell. Trepitjar la coberta de fusta i les taules de l'escenari. Contrastar la foscor del treball amb la llum del mar. Estar envoltat de persones desconegudes o navegar amb aquells qui estimes. Recuperar vells bastiments com recuperem belles escenes. Aprendre cada dia una mica més i tenir el goig de poder transmetre aquest coneixement als altres. Aquest és en escenavegant. Salut!







divendres, 19 de setembre de 2008

36 grams de diòxid de carboni per quilòmetre.

Avui ha començat a Palamós la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible. No s’hi fan accions gaire remarcables. Però avui un equip de la Inspecció Tècnica de Vehicles acompanyada de la Policia Local feia mesuraments voluntaris de les emissions dels vehicles. Desprès de sentir-ho per l’emissora local de ràdio he anat a cercar-ho.

En arribar el primer que els ha estranyat era el fet que hi anava voluntàriament. Desprès de donar la documentació de l’automòbil a l’agent m’han demanat educadament que sortís del seient que ha ocupat tot seguit un operari de la ITV. Jo, tafaner de mena, he anat al darrera per veure tota l’operació. El que era dins el cotxe ha fet unes quantes accelerades violentes. El de fora ha comentat que no feia gens de fum. Ha consultat l’aparell i hi a llegit 36. S’ha sorprès i ha tornat a fer la medició. En trobar-se els dos operaris es miraven entre ells.

Ha estat en aquell moment on jo he destapat les cartes. Els he comentat que havia volgut fer la prova per comprovar si era cert que el biodièsel era menys contaminant a més de sostenible. M’han mirat estranyats preguntant-me si el cotxe sempre circulava amb aquest carburant. Davant la meva afirmació s’han mostrat sobtats.

Jo he preguntat quines eren els mesuraments habituals en jornades com la d’avui. La resposta ha estat desigual però la major part es situaven entre el 150 i el 200 arribant en alguns casos al 300. Els he agraït la seva feina i he marxat.

Ja dins el cotxe pensava que tanta publicitat sobre vehicles sostenibles que no superen el 1,2 quan un Citröen C-5 de sèrie, amb tres anys d’antiguitat i més de vuitanta mil quilòmetres no supera el 0,36 usant biocombustible, era senzillament propaganda per a cobrir l’expedient. Per tant amb els valors d’avui quatre cotxes amb biodièsel contaminen el mateix que els flamants i anunciats vehicles Eco. Per què no ho explica ningú aixó?

Ara ja fa anys que arrosseguem la darrera crisi petroliera. Però està clar que fins que les grans empreses del sector no hagin extret fins la darrera gota de combustible sòlid no s’apostarà definitivament per la sostenibilitat. Poc a poc, en un degoteig lent però constant, van apareixent nous models de vehicles elèctrics i híbrids. Amb tot l’aposta que cal fer és pel transport comunitari, per una racionalització entre llar i treball, i per un canvi d’hàbits que eviti els èxodes massius (450.000 vehicles a Catalunya) de cada cap de setmana. D’això se’n diu canvi de model. Difícilment els nostres governants actuals (tant els que manen com els de l’oposició) seran capaços de conduir aquest canvi. Estan lligats de mans i peus pels grans grups de pressió: banca, caixes, petrolieres, elèctriques, etc. Només cal que llegiu a la premsa l’actual situació a llatinoamèrica. Quan hi ha un problema en un país proveïdor de petroli o gas, només calen dies per celebrar grans cimeres per encarrilar el sistema de nou. No passa pas això en els països africans sense recursos naturals, oi?

De la Setmana de la Mobilitat Sostenible de la meva vila no en parlo. Hi ha tanta feina per fer i tant poca sensibilitat al respecte que les accions que anuncien són gairebé ridícules. De fet algunes d’elles són campanyes de la Conselleria d’Interior que s’aprofiten per inflar un programa. Sense paraules.

Salut!